DM14_Topb-90px-1
Velkommen til Decor Marketing .img { position: absolute; overflow: visible; resize: both; margin-left: auto; margin-right: auto; }
Tilbage
Overskrift
Søgeoptimering og etik
Kommentar fra Bjarke Edvars til DebattenSpørgsmålet omkring etik og søgeoptimering er specielt blevet aktuelt og synligt i medierne i forbindelse med sagen om Stein Bagger og IT Factory, hvor det er kommet frem i pressen, at Stein Bagger har anvendt søgeoptimering som middel til at nedtone negativ omtale af private sager bl.a. omkring forhold med Told & Skat.

En negativ omtale på søgemaskinerne, berettiget eller uberettiget, fair eller unfair, kan være fatal for en hver forretningsmand eller virksomhed.

Fjernelse af omtale på søgemaskinerne er som udgangspunkt ikke mulig, (der findes visse muligheder på f.eks Google, men Internettet er et så omfattende netværk og så hurtig, at en 100 % renselse ikke er mulig), derfor fremkommer det eneste alternativ, nemlig at nedtone et uønsket budskab, ved at få eksisterende positiv omtale mere frem på søgemaskinerne.

De fleste budskaber på Internettet kan ved et målrettet og intenst arbejde, optimeres således at de fremkommer længere fremme eller i top på søgemaskinernes lister (søgeoptimering), de vil således overtage placeringerne på de første 1-3 sider af søgelisterne til fordel for den dårlige omtale, et arbejde der af fagfolk benævnes ”reputation management" (Kontrol af omtale).

Spørgsmålet om etik opstår naturligt i ovennævnte forbindelse og er specielt relevant når der i forvejen ikke findes nok positiv omtale til at overtage den dårlige omtales plads og hvor man så, som i tilfældet med Stein Bagger, målrettet går ind og opretter ”kunstig” og ”fiktiv” omtale, med opfundne og/eller manipulede historier, som placeres på Internettet i Blogs, nyhedstjenester og på hjemmesider – historier og omtale der måske nok er rigtige nok, men som udelukkende er oprettet for at skabe positiv omtalte og dermed som det primære mål, at skubbe det dårlige budskab vud af syne!

Er et "forskønnelses arbejde" som dette etisk i orden? - er der tale om manipulation? - eller er der blot tale om naturlig og omsorgsfuld pleje af sit Brand? (Brand management)


Se evt. mere om emnet på www.synlig.dk – se specielt under afsnittet ”Husk også….”
  1. Forfatter:
    Bjarke G Edvars
  1. Dato:
    06-12-2008

Modtag Decor's nyhedsbrev: ...  Tilmeld dig til her ....

DECOR MARKETING - Layout & Internet
T: 7023 6003  M: INFO@DECOR.DK